Foto: pexels.com

2017. gada 29. decembrī

Mūzika biznesam: sporta pasākums bez mūzikas ir tikai spēle

Vai vari iedomāties futbola, basketbola, hokeja vai citu sporta spēli bez leģendārajām, uzmundrinošajām dziesmām, kas liek fanu pūlim vienoties korī un likt sportistiem paveikt brīnumus? Nenoliedzami mūzika ir svarīgs spēlētājs jebkurās sacensībās. Citējot reperi Ice Cube, sports bez mūzikas – tā ir tikai spēle.

Pētījumu kompānijas “Mindlab International” 2014. gadā veiktajā pētījumā 80% respondentu, kuriem patīk sporta pasākumi ar mūzikas pavadījumu, apgalvo, ka tas padara spēli baudāmāku un aizraujošāku. Taču piekritīsiet, ka sporta pasākums bez “Queen” “We Will Rock You”, “”We Are the Champions” ,“House of Pain” “Jump around”  vai “Journey” “Don’t Stop Believin’” u.c. būtu kā kūka bez cukura. Lai arī tūkstoškārt dzirdētas, šīs dziesmas vienkāršo un trāpīgo vārdu, kā arī uzmundrinošās melodijas dēļ, jau vairāk nekā trīsdesmit gadus saglabā līderpozīcijas motivējošāko skaņdarbu vidū. Un bieži vien tieši mirklis, kad skatītāju pūlis vienojas dziesmā, paliek atmiņā kā viena no visspilgtākajām spēles epizodēm, jo tajā rodas spēcīga piederības sajūta gan ar faniem, gan spēlētājiem.


Mūzikas un sporta vienojošais elements ir ritms - tas ir neizbēgams kā vienā, tā otrā. Turklāt pierādīts, ka tā dēvētās up-beat dziesmas spēj radīt papildu enerģiju un paaugstināt izturību, tādējādi uzlabojot sportista sniegumu, līdz ar to – padarot spēli aizraujošāku skatītājiem. Šo mūzikas īpašību izmanto ne viens vien sporta spēļu rīkotājs. Piemēram, jau gandrīz desmit gadus Londonā notiek muzikālais maratons “Run to The Beat”, kura pavadošo dziesmu atlasīšanai pat pieaicināta īpaša pētnieku grupa.

Tāpat  - arvien populārāka kļūst sporta klubu sadarbība ar mūzikas straumēšanas vietnēm kā “Deezer”, “Spotify” un “Apple music”. Tas nebūt nenozīmē, ka tas attiecas tikai uz spēlētājiem. Tas ir arī veids kā veidot ciešāku un personiskāku saikni ar faniem. Piemēram, Mančesteras futbola kluba sportisti izveidojuši personalizētus mūzikas sarakstus. Pieļaujams, ka, šīm dziesmām iegūstot jaunu nozīmi, kluba spēlēs parādīsies jaunas “himnas”.

Atgādinām, ka Latvijā, atskaņojot mūziku sporta pasākumos, nepieciešams saņemt Latvijas Izpildītāju un producentu apvienības (LaIPA) atļauju. Vairāk informācijas par līgumiem un tarifiem mājaslapā laipa.org.

Lūk, ieskats visu laiku populārākajās dziesmās sporta pasākumos:

 Avoti:
http://www.musicworksforyou.com/research/business-sectors/35-sporting-events
www.manutd.com/en/News-And-Features/Club-News/2016/Dec/Manchester-United-unveils-Deezer-as-exclusive-music-streaming-partner.aspx
http://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/0305735611422507

Komentāri