Kāpēc hiphops Latvijā ir svarīgs? Atbild latviešu bītmeikeri, hiphopa mākslinieki, mūzikas žurnālisti un kritiķi

Raksta attēls - Kāpēc hiphops Latvijā ir svarīgs? Atbild latviešu bītmeikeri, hiphopa mākslinieki, mūzikas žurnālisti un kritiķi fb.com/edavardi | instagram.com/oriolebeats

31.08.2015 / Antra Bērtule

Šis ir labs jautājums.

Šī vasara Radio Pieci viļņos virmoja īpaši intensīvi, kad krustugunīs nonāca žurnālista, radio raidījumu vadītāja Mārtiņa Pavasara vadītās battle-rap (jeb, vienkāršiem vārdiem runājot, repa cīņas) Pieliec punktu. Kamēr Saeimas deputāti nosodīja raidījuma vadītājus par rupjībām sabiedriskā radio ēterā, tas tika izvērtēts uzraugošajās iestādēs, bet Radio Pieci – uzlikts naudas sods. Pavasaris no sava amata tika uz laiku atbrīvots un nu ir nolēmis radio neatgriezties.

Portālam Parmuziku.lv savu lēmumu viņš skaidro šādi: “Edavārdi kādā savā pantā atzīmēja, ka mikrofons nav rotaļlieta kā lifts, un tieši tā arī pret to jāattiecas - ar augstāko nopietnības pakāpi! Pēc visa notikušā es zinu, ka nevarēšu tur justies un funkcionēt kā nākas, tāpēc netaisos sildīt gaisu.”

Kamēr diskusija par rupjībām ēterā (vai katram savā leksikā) joprojām turpinās, tāpat kā šāda žanra raidījumu kvalitāte raidstacijās, nesen ar tiešu un godīgu ierakstu nāca klajā Edavārdi, un pavisam drīz, rudenī, ar saviem albumiem sekos arī Pikaso un reperis Ozols. Tikmēr reperis Kurts, kādreizējais hiphopa apvienības STA dalībnieks, septembrī dodas koncertēt uz Dublinu pie Īrijas latviešiem.

Pašmāju hiphopa skatuvē nekas uz vietas nestāv, un šoreiz Parmuziku.lv uzdod būtisku jautājumu pašiem hiphopā iesaistītajiem: Kāpēc hiphops Latvijā ir svarīgs? Lūk, kādas atbildes mēs saņēmām.

 

Uģis Vālodze aka Oriole, bītmeikeris, darbojas Dirty Deal Audio:

 

Svarīgs un vai Latvijā? Es nezinu, drīzāk nepieciešams, jo šī kultūra pati par sevi runā daudz,

hiphops iedvesmo, runā par sociālām un politiskām lietām,

bieži vien atver cilvēkiem acis un sirdis. Atkarīgs arī no sabiedrības: redz, nu, mums ar to ir kā ir, klausītāju pēdējos gadus ir vairāk, bet vai gudrāki kļuvuši? Mani īsti nesaista komerciālā hiphopa štelle, jo tur nav dvēseles, tur viss ir vienkārši un bez dziļas jēgas, līdz ar to - tas tik ļoti ietekmē un degradē sabiedrību un mūsu jauno paaudzi.

Ja mēs hiphopu veidojam šādu - labu un pozitīvu, intelektuālu, tad tas ir svarīgs Latvijai un jebkurai citai zemei.

 

Mārtiņš Pavasaris, raidījuma Pieliec Punktu vadītājs, kādreizējais Radio Pieci radio dīdžejs:

 

Hiphops ir dominējošais žanrs visā pasaulē. Tas ir tikai laika jautājums, kad vietējie grāvēji būs ar hiphopa mūzikas akcentiem vai tīri šīs kultūras meistarojumi.

Laiki mainās, un cilvēki sāk saprast, ka medus pods nav tas, kas notiek tiem apkārt, līdz ar to, enerģija un vēstījums būs vitāli svarīgs, un tikai hiphopa mūzikas mākslinieki spēs to piegādāt.

Tieši tāpēc tas ir pats svarīgākais žanrs šodien.

 

Reperis Džuzepe:

 

Hiphops Latvijā ir svarīgs tāpēc, ka ir cilvēki, kas grib to dzirdēt, ir cilvēki, kas grib to radīt, un ir cilvēki, kas grib to popularizēt. Kamēr būs šādi cilvēki, tikmēr tas šeit būs svarīgs.

 

Antrets Grebkens, hiphopa mūzikas žurnālists portālā Tinteszobs.lv:

 

Hiphops Latvijā ir svarīgs, jo pašos pamatos tā ir kultūra, kas nes sevī daudz un dažādas radošu dzīvesveidu rosinošas aktivitātes (reps, grafiti, breiks, bītbokss, dīdžejošana) un ap tām saistītus pasākumus/ koncertus.

Tas ir pietiekami plašs lauks, kur izpausties. Katrs no hiphopa kultūras elementiem nes sevī ārkārtīgi daudz vērtīgas informācijas. To vēsture ir tik plaša, ka reti kurš reperis spēs detalizēti pastāstīt par, piemēram, breiku, un otrādāk - ne katrs breika dejotājs, iespējams, vispār klausās repu.

Cilvēks var izvēlēties, ar kuru no elementiem identificēties ikdienā vai, kuram no tiem sekot kā vērotājs (lai atbalstītu un veicinātu kultūras elementu progresu, nav obligāti pašam ar tiem jānodarbojas).

Piemēram, es nenodarbojos ne ar vienu no elementiem, taču sekoju repam.

Kvalitatīvs reps sniedz mums iespēju mācīties un paplašināt savu redzesloku. Labu reperu paustajās lirikās var saklausīt atsauces uz mākslu, literatūru, politiku, sportu, zinātni u.c. sfērām.

Tas nu par saturisko pusi, taču vēl interesantāku to visu padara forma —

meistarīgā repā saturs tiek pasniegts ar daudzvārdu un daudzzilbju atskaņu palīdzību, pielietojot metaforas, salīdzinājumus un humora elementus, kas kopumā ir labs papildus veids kā sevi izglītot, šķetinot repa skaņdarbu saturu.

Nav šaubu, ka hiphops Latvijā ir svarīgs, vēl jo vairāk, tas spēj vienot tā entuziastus un rosināt savstarpējo komunikāciju.

 

Hiphopa mūziķis - bītmeikeris, producents, reperis ansis, Dirty Deal Audio:

 

No šī jautājuma radās cits jautājums —

vai tam vispār vajadzētu būt svarīgam? Godīgi un reizē objektīvi uz to nevaru atbildēt, kaut vēlētos.

Utopiskā scenārijā, kurā hiphops ir sabiedrībā ieguvis tādu pašu nozīmi, kāda tā ir daudzu šobrīd aktīvu hiphopa klausītāju acīs, hiphops ir svarīgs ar to, ka tas tiešā veidā spēj uzrunāt savu klausītāju, un ne tikai spēj, bet to arī dara (ideālā gadījumā — apzināti).

Repā parasti dominē viena konkrēta (lai arī cik ļoti zemtekstā vai aiz mākslinieciskiem izteiksmes līdzekļiem paslēpta) vēstījuma interpretācija, ko teksta autors pārstāv un, cerams, kāda sev svarīga iemesla dēļ ir izvēlējies par savu sakāmo. Reps ir reperu blogs, sleja, eseja, reportāža. Daudzu amata pratēju gadījumā tā ir tikai aisberga redzamā daļa.

Hiphopā ir svarīgs taisnīgums, patiesība, uzvara un autentiskums, savi nerakstītie likumi. Svarīgas ir personības, kas stāv aiz vārdiem, kas tos saka. Cilvēki, kas ikdienā izvēlas klausīties hiphopu, kas tapis Latvijā, to lielākoties apzinās un saprot.

Tikmēr plašākā sabiedrībā ir palaists garām mirklis, kurā, piemēram, vārds "reperis" no vārda, kas apzīmē tīņu ģērbšanās stilu / subkultūras uniformu, ir kļuvis pār vārdu, kas apzīmē mūziķi un viedokļa līderi. Mirklis, kurā mūzika, kurā "runā, jo neprot dziedāt", ir kļuvusi par tehniski sarežģītu prasmi, ko reti kurš spēj adekvāti apgūt bez nopietnas, bieži gadiem ilgas prakses.

Hiphops ir sīksts. Bez pašiem māksliniekiem šo materiālu tautās šobrīd izplata praktiski tikai fani un klausītāji.

Domāju, ka tas būtu bēdīgs liktenis daudziem pašmāju populārajiem māksliniekiem, ja viss, kas viņiem būtu pieejams, būtu pašu radošums, mazbudžeta ierakstu studijas un video klipi, un lielākoties bezbudžeta darbības soctīklos un internetā. Ar visu šo

daudzi hiphopa video klipi ir kļuvuši ļoti skatīti, mākslinieki ir kļuvuši tautā atpazīstami un respektēti, reperu nostājai ir aizvien pieaugošs svars. Un reperos aizvien vairāk ieklausās.

Reps man, personīgi, ir māksla. Taču tas ir arī skaļš rupors, kas ir ļoti labi piemērots skaļiem darbiem, ja to prot pielietot. Un mēs ar to varam darīt, kas mums ienāk prātā. Es to uzskatu par milzu vērtību.

 

Edgars Bāliņš, Comedy Latvia pārstāvis, pašmāju hiphopa fans:

 

Mēs taču esot dziedātāju tauta. Tātad – mīlam mūziku. Ar to man patīk saprast ne tikai fanošanu par Eirovīziju reizi gadā un saviļņojošu gaudošanu Mežaparkā reizi piecos, bet arī nepārtrauktu mūzikas attīstību. Tāpēc hiphops. Tas māca, aizrauj, motivē un sniedz varenu enerģiju.

Jā, tur ne vienmēr skan tikai motivējoši teksti , kas mainīs dzīves, glābs no bada un ārstēs neauglību – šad tad tur dzirdēsiet arī pa kādai skarbākai frāzei. Bet pati dzīve arī nav nekāds rožu dārzs, ziniet.

 

Toms Grēviņš, Radio Pieci dīdžejs, 360TV mūzikas raidījumu vadītājs:

 

Tāpēc, ka ir nepieciešami gan sociāli argumentēti, gan sociāli neargumentēti viedokļi. Un

labs hiphops saplūst ar moderno dzeju visai ļoti un kļūst par tās formu.

 

ParMuziku.lv

ParMuziku.lv ir online mūzikas žurnāls, kurā iespējams izlasīt svarīgāko par mūziku Latvijā un pasaulē. Šeit vari atrast ne tikai aktuālās ziņas, ekspertu viedokļus, albumu, DVD un koncertu apskatus, bet arī informāciju par mūzikas biznesa ikdienā neredzamo pusi – autoru un izpildītāju blakustiesībām, ierakstu izpildījumu publiskajā telpā, kā arī mūzikas industriju kopumā.

Par LaIPA

Biedrība „Latvijas Izpildītāju un producentu apvienība” (LaIPA) ir kolektīvā pārvaldījuma organizācija, kur apvienojušies pašmāju un ārvalstu izpildītāji un fonogrammu producenti, lai iestātos par savām tiesībām un saņemtu taisnīgu atlīdzību par savu fonogrammu izmantošanu Latvijā un ārvalstīs. Vairāk

Sazinies ar mums!