Industrijas ziņas

Mūziķu panākumiem svarīga stratēģiskā plānošana un inovatīva domāšana

Raksta attēls - Mūziķu panākumiem svarīga stratēģiskā plānošana un inovatīva domāšana Foto kolāža, foto no personīgā arhīva

28.01.2016 / Aiga Leitholde

Guna Zučika un Raitis Zgirskis stāsta par mūzikas festivālā un konferencē Eurosonic Noorderslag gūtajām atziņām.

No 13. līdz 16. janvārim Nīderlandes pilsētā Groningenā notika mūzikas festivāls un konference Eurosonic Noorderslag. Šajā gadā Latviju pārstāvēja grupas "Momend", "The Big Bluff" un "Carnival Youth". Eurosonic Noorderslag ietvaros norisinājās arī European Border Breakers Awards, kur "Carnival Youth" saņēma apbalvojumu nominācijās Labākā Debija un Skatītāju simpātijas

Latvija tika pārstāvēta trijās paneļdiskusijās: Ieva Lasmane no Live Riga piedalījās diskusijā Making a Music city in Central and Eastern Europe, Guna Zučika - From Region via CEETEP to Eurosonic un biedrības LaIPA pāstāvis Raitis Zgirskis diskusijā Go East: Collection Societies in a Land of Change.

Guna Zučika, grupas "Carnival Youth" menedžere:

Fokuss uz Centrālo un Austrumeiropu nav nejaušība. Šogad tika noslēgta piecus gadus ilgā talantu apmaiņas programma CEETEP (Central Eastern European Talent Exchange Programme), kas bija saistīta ar Eurosonic Noorderslag un šī reģiona festivāliem. Programmu atbalstīja Eiropas savienības fondi, un šis fokuss bija kā programmas noslēgums, kurā tika parādīts, ka šī reģiona talanti šobrīd iekļaujas visas Eiropas talantu apmaiņas programmā. Arī es biju iesaistīta organizatoriskajos darbos - koordinēju 14 valstu delegācijas. Šogad no šī reģiona Eurosonic Noorderslag uzstājās 34 grupas, kas ir līdz šim lielākais skaits. Latviju pārstāvēja trīs grupas un, manuprāt, tas ir pietiekami. Mēs tomēr esam maza valsts, kur katru gadu atrast trīs jaunas grupas ir liels izaicinājums.

Ņemot vērā šī gada fokusu, Latvijas grupām bija dotas labākas vietas, labāki uzstāšanās laiki. Tāpat grupas saņēma lielāku mediju uzmanību. Runājot arī par mūzikas konferenču devumu vairāku gadu griezumā, gribu uzsvērt Latvijas Mūzikas attīstības biedrības/ Latvijas Mūzikas eksports (tālāk tekstā Latvijas Mūzikas eksporta birojs) darba nozīmību. Birojs sadarbojas ar konkrētiem showcase pasākumiem, tādiem kā The Great Escape Lielbritānijā vai Reperbahn Vācijā, un gādā, lai Latvijas grupām būtu iespējas spēlēt šajās mūzikas konferencēs, uzstāties labākās koncertvietās vai uzstāties vairākas reizes. Domāju, ka Latvijas mūzikas eksporta birojs sevi savos trīs pastāvēšanas gados ir ļoti labi pierādījis, un šī sadarbība tikai attīstīsies.

Svarīgā stratēģiskā plānošana

“Carnival Youth” iegūtās EBBA balvas ir stratēģiskas plānošanas rezultāts. Personīgi es to uzstādīju kā vienu no 2015. gada mērķiem. Es zināju, kas ir šī balva un kādiem kritērijiem jāatbilst, lai to saņemtu: māksliniekiem jāiegūst zināma atpazīstamība ar savu starptautisko debijas albumu.

Tajā dienā, aizvadītā gada septembrī, kad es saņēmu e-pastu – “apsveicu, jūs esat viens no EBBA ieguvējiem” – tas bija ļoti patīkami, bet tā nebija nejaušība. Tā kā mums pagājušajā gadā albums tika izdots Vācijā, Austrijā un Šveicē, zinot EBBA kritērijus un to, ka CEETEP būs Eurosonic Noorderslag fokusā, šis apbalvojums ir mērķtiecīga darba rezultāts.

Ir pagājusi nedēļa, kopš “Carnival Youth” saņēma balvu, un mēs strādājam, lai tālāk attīstītu grupas darbību. Viss ir likumsakarīgi. Jau pirms tam zinājām, ka pavasarī iznāks otrais albums, un Austrijas, Vācijas, Šveices tūre šim albumam bija sarunāta jau rudenī.

Svarīgākais, ko EBBA Award apbalvojumi devuši grupai, ir publicitāte.

Runājot par Eurosonic Noorderslag, izdarījām maksimālo, kas bija mūsu spēkos. Viens notikums bija EBBA balvu pasniegšanas ceremonija, otrs – “Carnival Youth” koncerts, kuru filmēja Vācijas WDR Rockpalast, kas ir viens no lielākajiem un svarīgākajiem medijiem. Tā bija ļoti laba parādīšanās.

Raitis Zgirskis, LaIPA starptautisko datu apstrādes speciālists:

Ir patiess prieks, ka mūzikas konferencēs un to paneļdiskusijās aizvien vairāk varam redzēt industrijas pārstāvjus no Latvijas, Lietuvas un Igaunijas. Eurosonic Noorderslag šogad nebija izņēmums, jo īpaši tāpēc, ka šogad CEETEP (Central & Eastern Europe Talent Exchange Programe) fokusā bija tieši Austrumeiropas reģions.

Piedalījos paneļdiskusijā Go East: Collection Societies in a Land of Change, kas tika rīkota pēc neatkarīgās ierakstu kompānijas Beggars Group, kuras paspārnē ir tādi ierakstu leibli kā 4AD, Rought Trade records, Matadoir, Xl Recordings, Young Turks, ierosinājuma. Diskusijā tika iztirzātas nianses, kā strādā un ar ko nodarbojas kolektīvā pārvaldījuma organizācijas.

Blakustiesību jeb izpildītāju un producentu mantisko tiesību kolektīvā pārvaldījuma organizācijas Eiropā saskaras ar līdzīgām problēmām. Piemēram, sabiedrībā valda maldīgs priekšstats, ka blakustiesību organizācijas tikai nodrošina atlīdzību iekasēšanu, bet atlīdzības netiek izmaksātas izpildītājiem.

Blakustiesību organizācijas ir pašu izpildītāju un producentu dibinātas, lai kopīgi iestātos par savām tiesībām un atvieglotu mūzikas ierakstu izmantošanas atļauju saņemšanu.

 
Turklāt, ik gadu pieaug izpildītājiem un producentiem izmaksātā atlīdzība no biedrības LaIPA un citām kolektīvā pārvaldījuma organizācijām Austrumeiropā, kas mūzikas klausītājiem sniedz ieguvumu, jo izmaksātā atlīdzība nodrošina jaunu skaņdarbu tapšanu. Bet lielās ierakstu kompānijas  saredz Austrumeiropas reģionā tirgus potenciālu.
 

Digitālā tirgus iespēju pilnvērtīga izmantošana

Runājot par mūzikas konferencēm kopumā, aizvien aktuālāki ir jautājumi, kas saistīti ar datu analizēšanu. Neapšaubāmi ir skaidrs, ka digitālā vide dod mums daudz informācijas par to, kā cilvēki mūziku patērē ikdienā, kādu mūziku viņi patērē brīžos, kad viņi ir bēdīgi vai priecīgi. Bet mūzikas industrijas pārstāvju prātus nomoka jautājums – kā šo visnotaļ plašo informāciju izmantot mūziķu labā, kā ierakstu kompānijas un grupu menedžments var analizēt tendences un ātrāk reaģēt uz pieprasījumu?

Protams, aizvien aktuālāks arī ir jautājums par Eiropas Komisijas izstrādāto prioritāti Single Digital Market jeb Vienotu Digitālo tirgu Eiropā. Šobrīd ir tāda situācija, ka daudzi elektroniskie pakalpojumi, kurus iegādājamies vienā Eiropas Savienības valstī, piemēram, atrodoties komandējumā, atgriežoties mājās, mums var izrādīties arī nepieejami. Līdzīgi, kā tas bija ar straumēšanas servisiem, vai arī gadījumos, ja dziesma vai aplikācija ir nopirkta Lielbritānijas iTunes – ne vienmēr būs iespēja šo dziesmu klausīties vai aplikāciju izmanot Latvijā.

Kā atzīst paši Mūzikas industrijas pārstāvji, tad Mūzikas industrija smagi atpaliek no kopējās digitālā tirgus attīstības. Un šo attīstību ļoti bieži kavē tieši sekošana vecajiem industrijas standartiem. Un tieši industrijas seniori mudina jaunos menedžerus meklēt inovatīvākus risinājumus un pieejas.

ParMuziku.lv

ParMuziku.lv ir online mūzikas žurnāls, kurā iespējams izlasīt svarīgāko par mūziku Latvijā un pasaulē. Šeit vari atrast ne tikai aktuālās ziņas, ekspertu viedokļus, albumu, DVD un koncertu apskatus, bet arī informāciju par mūzikas biznesa ikdienā neredzamo pusi – autoru un izpildītāju blakustiesībām, ierakstu izpildījumu publiskajā telpā, kā arī mūzikas industriju kopumā.

Par LaIPA

Biedrība „Latvijas Izpildītāju un producentu apvienība” (LaIPA) ir kolektīvā pārvaldījuma organizācija, kur apvienojušies pašmāju un ārvalstu izpildītāji un fonogrammu producenti, lai iestātos par savām tiesībām un saņemtu taisnīgu atlīdzību par savu fonogrammu izmantošanu Latvijā un ārvalstīs. Vairāk

Sazinies ar mums!