Tas brīdis, kad saproti – ir pienācis laiks ierakstīt debijas mūzikas ierakstu. Neatkarīgi no tā, vai izpildi romantiskas solo dziesmas, vai arī tev ir sava supergrupa, albuma ierakstīšanas procesā ir lietas, kuras pilnīgi noteikti ir vērts sakārtot.
Piedāvājam 9 punktu ceļvedi ierakstu izdošanas “džungļos”!
Lai saņemtu atlīdzību pēc tam, kad ieraktus atskaņos radiostacijas, TV, tie skanēs dažādos publiskajos pasākumos, veikalos, kafejnīcās un citviet, ir jānoslēdz līgums ar LaIPA un jāiesniedz informācija par saviem ierakstiem. LaIPA apkopos datus par tavu ierakstu izmantošanu Latvijā un ārpus Latvijas, vienreiz gadā pārskaitot atlīdzību par ierakstu atskaņošanu, saskaņā ar ierakstu izmantotāju samaksāto atlīdzību, iesniegtajām atskaitēm un pašu izpildītāju un producentu reģistrētajiem ierakstu datiem. Vairāk uzzini šeit.
Tāpat arī tev ir jāveic mūzikas un teksta autoru reģistrācija Latvijas autoru biedrībā Autortiesību un komunicēšanās konsultāciju aģentūra/Latvijas Autoru apvienība. Vairāk uzzini šeit.
Pirms ieraksta māsteringa albuma producentam jāpiereģistrē visus albumā iekļautos muzikālos darbus (fonogrammas), iesniedzot šo fonogrammu sarakstu un informāciju par mūzikas un teksta autoriem, albuma nosaukumu, izpildītāju vārdiem, kā arī fonogrammu garumiem.
Pēc tam, kad viss šis ir iesniegts LaIPA, 1-2 darba dienu laikā bez maksas tiks saņemti unikāli ISRC kodi, kurs pēc tam māsterēšanas procesā, iekodē ieraksta nesējā – DVD, CD, platē, utt. ISRC ir būtisks, lai varētu vieglāk administrēt ierakstu izmantošanu, kā arī, lai cīnītos pret tā nelegālu izmantošanu jeb pirātismu.
Nosūti uz raidstacijām, ievietoYoutube, Vimeo, un citviet. Tieši singls “parādīs ceļu” tavam klausītājam, ļaujot noprast, kas ir tava mūzika un, vai ir vērts iegādāties tavu mūzikas albumu.
Tā tu iegūsi vērtējumu savam albumam un ideālajā gadījumā – pozitīvu recenziju (Yes!). Klausītāji joprojām uzticas mūzikas kritiķu vērtējumam, kuri atlasa labāko no ikdienas informācijas plūdiem.
Rīgā ir vairākas iespējas pārdot savus ierakstus, tostarp, mūzikas ierakstu veikals Upe, Randoms, galerija Istaba, bārs Vieta, un citi. Galvenais ir – iet un runāt!
Ja tas vēl nav izdarīts, ieraksta izdošanas laiks ir lielisks brīdis, lai to sāktu. Izvēlies Facebook vietni, lai dalītos ar grupas jaunumiem, unikālām albuma prezentācijas fotogrāfijām, promo materiāliem, kā arī, lai nodrošinātu savu fanu bāzi. Arī Twitter ir noderīgs rīks, īpaši, ja vēlies ātri noziņot par grupai svarīgiem notikumiem. Instagram ir brīnišķīgs foto rīks, kurā publicēt fotogrāfijas no grupas beksteidžiem. Jūsu fani būs priecīgi uzzināt ko vairāk par jūsu sūrajiem mēģinājumiem un smieklīgajiem brīžiem pirms koncertiem (jā, arī to, kā jūsu bundzinieks aizmiga minūti pirms došanās uz skatuvi).
Protams, profesionāls fotogrāfs lietas izdarīs labi un ātri, taču kādēļ neuzaicināt fotogrāfijas studentu, kuram ir labas idejas? Pēc tam fotogrāfijas lieti noderēs, sūtot ziņas medijiem. Žurnālisti, kuri tavu ziņu saņems, priecāsies par liela izmēra (vismaz 750*390px) fotogrāfiju, kas ir ne vien oriģināla, bet arī labi uzņemta. Pretējā gadījumā rēķinies, ka pie ziņas par jūsu jaunāko tūri ieraudzīsi sliktas kvalitātes foto, kas nobildēta ar telefonu vienīgajā koncertā. Taču, vēl sliktāk – medijs jūsu ziņu vienkārši nepublicēs, dodot priekšroku mūziķiem ar labu iesūtīto materiālu.
Šodien nevienam vairs nav laika klausīties katru dziesmu, kas parādās apritē, tādēļ svarīgāko ir jāpasaka tieši tev. Kādu žanru pārstāvi? Kas tevi iedvesmo? Ar ko tu spēj pārsteigt? Šie ir tikai daži no jautājumiem, uz kuriem klausītāji vēlēsies atbildes, pirms izlemt, vai kļūt par taviem faniem.
Tas noteikti nav obligāti, bet ir noderīgi. Tā tu iegūsi unikālu platformu, kur vienuviet publicēt dažādas ziņas, video, kā arī klausītāji uzzinās par koncertu datumiem un iespējām, kur un kā iegādāties tavu albumu. Šobrīd ir pieejami ļoti dažādi rīki lapu un blogu izveidei. Profesionālam izskatam vislabāk, protams, ir uzticēt to darīt profesionālam mājaslapas veidotājam – dizainerim un programmētājam.