Jānis Žilde: Pirmajās 30 sekundēs var ātri novērtēt ieraksta tehnisko un bieži arī saturisko pusi

Raksta attēls - Jānis Žilde:  Pirmajās 30 sekundēs var ātri novērtēt ieraksta tehnisko un bieži arī saturisko pusi Publicitātes foto

16.12.2015 / Aiga Leitholde

Viens no zināmākajiem mūzikas apskatniekiem Latvijā Jānis Žilde komentē dažādus ar mūzikas klausīšanos saistītus faktorus un mītus.

Kā visbiežāk tu atklāj jaunos, talantīgos, daudzsološos mūziķus?

Visbiežāk par mūzikas jaunumiem uzzinu, katru dienu atverot jaunākos e-pastus. Parasti izeju cauri visam iesūtītajam - noklausos, noskatos. Ja mākslinieks šķiet talantīgs un daudzsološs,  tad dziesmu vai video padodu tālāk.

Otrs biežākais veids ir sociālie tīkli. Vietnē "Twitter" sekoju gandrīz visiem pašmāju mūziķiem - gan jau zināmiem, gan mazāk pazīstamiem - tas ir drošs veids, kā no pirmavota uzzināt par jaunumiem. Mūziķi jau arī savā starpā dalās ar interesantu informāciju.

Trešais veids - apmeklējot koncertus. To gan pēdējos gados daru arvien retāk, taču īpaši koncentrēti dzīvo mūziku cenšos uzsūkt vasaras festivālos vai mūzikas konferencēs.

Pastāv mīts, ka uzmanības piesaistīšanai un noturēšanai svarīgākas ir dziesmas pirmās 30 sekundes. Vai tu piekrīti šim apgalvojumam?

Piekrītu. Tomēr svarīgs ir arī veids kā skaņdarbs tiek eksponēts, un kas to dara.

Ja pēc pirmajām 30 sekundēm vēl neesmu izslēdzis, tad ir liela iespēja, ka dziesma varētu atrast ceļu pie portāla lasītāja.  Pirmajās 30 sekundēs var ātri novērtēt ieraksta tehnisko un bieži arī saturisko pusi.

Kādreiz mums TVNETā bija īpaša sadaļa jaunajiem mūziķiem "Demo skapis", taču tagad diemžēl neprofesionāliem ierakstiem izlauzties līdz lasītājam ir kļuvis sarežģītāk.

Mūsdienās cilvēki estētisko baudījumu vairāk gūst vizuāli, nevis audiāli. Vai nevīžīgs, bet varbūt tieši pārāk nospodrināts grupas vizuālais tēls var sabojāt vai, tieši otrādi, uzlabot tev priekšstatu par grupu?

Ir bijis dažādi. Jā, kā jau minēju, svarīgs ir viss iepakojums, tomēr primārais vienmēr ir mūzika. Ir bijuši gadījumi, kad tiek atsūtīts tikai mp3, kuru noklausoties un atzīstot par labu esmu lūdzis māklinieku atsūtīt plašāku informāciju. Tomēr reizēm tiek atsūtīts pārāk uzbāzīgs, agresīvs promo, kas atgrūž. Šķiet, ja esi tik daudz laika investējis vizuālajā identitātē, tad kaut kas nav kārtībā ar pašu mūziku. Jābūt balansam - ne par daudz, ne par maz.

Cik tev darbā svarīga ir grupas biogrāfija? Ko tu vēlies šajā sadaļā lasīt?

Pirmais impulss ir mūzika, tikai tad sāku iedziļināties grupas vai mūziķa biogrāfijā.

Vai tas, ka pats esi mūziķis, tev palīdz rakstīt - vērtēt mūziku?

Tas noteikti palīdz. Varu kompetentāk izvērtēt ieraksta tehnisko pusi, taču parasti gan pirmā dziesmas klausīšanās reize ir emocionāla - uzrunā vai neuzrunā. Protams, uzreiz pamanu arī tehnisko pusi, taču nepiederu pie tiem, kas uzskata, ka "no sākumā jāiemācās spēlēt, un tad var kāpt uz skatuves."

Kādas, tavuprāt, ir biežākās kļūdas, ko mūziķi pieļauj, veidojot komunikāciju ar žurnālistiem?

Latvijā mūzikas žurnālistika ir tāda nosacīta lieta. Es pats arī neesmu 100% mūzikas žurnālists, jo paralēli strādāju arī ar kultūras, izklaides ziņām. Līdz ar to man nav iespējams visu savu uzmanību veltīt tikai un vienīgi mūzikai. Tā nav kļūda, bet drīzāk ieteikums mūziķiem -

Jo precīzāk jums izdotos iepakot savu dziesmu (uzreiz atsūtiet foto, aprakstu), jo vieglāk man būs to izvērtēt. Vēl viena lieta, šajā pašā kontekstā, ir mūziķu naivā cerība, ka viņu radīto pašu no sevis visi noteikti pamanīs.

Ne vienmēr es un citi mūzikas žurnālisti var visu aptvert un visam izsekot, tāpēc svarīgi, ka mūziķis pats vai ar menedžmenta starpniecību tomēr informē, ka ir kaut ko ierakstījis vai izdevis.

ParMuziku.lv

ParMuziku.lv ir online mūzikas žurnāls, kurā iespējams izlasīt svarīgāko par mūziku Latvijā un pasaulē. Šeit vari atrast ne tikai aktuālās ziņas, ekspertu viedokļus, albumu, DVD un koncertu apskatus, bet arī informāciju par mūzikas biznesa ikdienā neredzamo pusi – autoru un izpildītāju blakustiesībām, ierakstu izpildījumu publiskajā telpā, kā arī mūzikas industriju kopumā.

Par LaIPA

Biedrība „Latvijas Izpildītāju un producentu apvienība” (LaIPA) ir kolektīvā pārvaldījuma organizācija, kur apvienojušies pašmāju un ārvalstu izpildītāji un fonogrammu producenti, lai iestātos par savām tiesībām un saņemtu taisnīgu atlīdzību par savu fonogrammu izmantošanu Latvijā un ārvalstīs. Vairāk

Sazinies ar mums!