Ārkārtas stāvoklī radio atgūst savu popularitāti

Raksta attēls - Ārkārtas stāvoklī radio atgūst savu popularitāti unspalsh

16.04.2020 / Artis Ķekars

Britu kompānija ‘‘MIDiA Research’’, kas nodarbojas ar mediju pētniecību un datu analīzi apkopojuši informāciju par radio klausīšanās paradumiem, kopš valstī pasludināts ārkārtas stāvoklis Covid-19 vīrusa izplatības dēļ.

Pētnieki noskaidrojuši, ka pēdējo nedēļu laikā radio programmas tikušas klausītas neierasti daudz. Vairāki britu radio raidījumi nonākuši sociālā medija Twitter pieminētāko vārdu topā – kas tāds noticis pirmo reizi vairāku gadu laikā.

Pētnieki skaidro, ka auditorijas pieaugums novērojams ne tikai komerciālajos, bet arī sabiedriskajos radio. Tas skaidrojams ar to, ka cilvēki vairāk atrodas savās mājās, jo radio bieži vien var skanēt arī fonā, kamēr tiek veikti dažādi citi darbi.

Gadiem ilgi radio pieredzējis un pārdzīvojis dažādus izaicinājumus, kas apdraudējuši paša medija eksistenci. Auditorijas novecošanās, straumēšanas servisu radītā konkurence un sociālo tīklu ietekme uz izklaides satura formātu un patērētāju uzmanību minēti kā lielākie apdraudējumi klasiskajam formātam.

Taču britu pētnieki norāda, ka ārkārtas stāvoklis pierādījis, ka radio formātam ir vieta arī mūsdienu patērētāju kultūrā. Vieglā pieejamība, ērtā klausīšanās un tiešā ētera īpatnības vilina klausītājus pieslēgties radio stacijām, lai pavadītu pēkšņi radušos brīvo laiku vai dinamiskāk veiktu pienākumus darbā no mājām.

Attēlā mūsdienu radio priekšrocības un trūkumi.

Pētnieku apkopotā informācija vēsta par to, ka radio stacijas nav apjukušas un izmanto ārkartas stāvokli sev par labu. Radio bieži vien atskaņos mierīgākas dziesmas, kā arī bieži vien tiek veltīts raidlaiks, lai pateiktos mediķiem un citiem vīrusa seku novērsējiem (kā piemērs minēts Deivida Bouvija dziesmas ‘‘Heroes’’ biežais atskaņojums britu radio stacijās). Pētniecības kompānija to nodēvējusi par ‘‘Pandēmijas programmu’’.

Radio formāta iespējas veidot naratīvus par cilvēku dažādajām pieredzēm ir tā lielākā priekšrocība.

Tiek izteiktas prognozes, ka laikam un notikumiem attīstoties, radio pielāgosies tiem un līdz ar to arī atskaņos atbilstošu saturu. Proti, pandēmijas noslēgumā noteikti vairāk dzirdēsim optimistiskākas dziesmas.

Lai gan nav skaidri zināms, ka radio popularitāte saglabāsies arī pēc ārkārtas stavokļa, droši apgalvot, ka radio formātam noteikti ir potenciāls eksistēt un konkurēt ar straumēšanas servisiem tieši to atšķirīgo iespēju dēļ.

Pētnieki uzsver, ka straumēšanas servisi ļoti paļaujas un ir atkarīgi no patērētajiem – to izvēlēm. Līdz ar to tie zināmā mērā ‘‘bremzē’’ jaunas un nedaudz netradicionālas mūzikas izplatību. Britu kompānija norāda, ka radio stacijām derētu izmantot šo straumēšanas servisu atkarību no cipariem un datiem.

‘‘MIDiA Research’’ ir Apvienotajā Karalistē bāzēta mediju datu un analīzes kompānija, kas sadarbojas ar tādiem mediju gigantiem kā Spotify, BBC, Universal Music, Warner Music Group un Google.

ParMuziku.lv

ParMuziku.lv ir online mūzikas žurnāls, kurā iespējams izlasīt svarīgāko par mūziku Latvijā un pasaulē. Šeit vari atrast ne tikai aktuālās ziņas, ekspertu viedokļus, albumu, DVD un koncertu apskatus, bet arī informāciju par mūzikas biznesa ikdienā neredzamo pusi – autoru un izpildītāju blakustiesībām, ierakstu izpildījumu publiskajā telpā, kā arī mūzikas industriju kopumā.

Par LaIPA

Biedrība „Latvijas Izpildītāju un producentu apvienība” (LaIPA) ir kolektīvā pārvaldījuma organizācija, kur apvienojušies pašmāju un ārvalstu izpildītāji un fonogrammu producenti, lai iestātos par savām tiesībām un saņemtu taisnīgu atlīdzību par savu fonogrammu izmantošanu Latvijā un ārvalstīs. Vairāk

Sazinies ar mums!