Rudenī festivālā "Skaņu mežs" uzstāsies eksperimentālās mūzikas ikonas "Autechre"

Raksta attēls - Rudenī festivālā "Skaņu mežs" uzstāsies eksperimentālās mūzikas ikonas "Autechre" Publicitātes foto

09.06.2016 / Parmuziku.lv

Ar savu četrpadsmito izlaidumu rudenī atgriezīsies nepieradinātās mūzikas festivāls “Skaņu mežs”, kas šogad notiks 13.-15. oktobrī, kā arī 12. novembrī, kad mūzikas namā “Daile” uzstāsies eksperimentālās mūzikas ikonas Autechre (Robs Brauns un Šons Būts).

Dueta darbība sniedzas atpakaļ tālajā 1987.gadā; Autechre ir uzskatāms par vienu no trim vēsturiski nozīmīgās izdevniecības Warp atslēgas projektiem līdzās Aphex Twin un Squarepusher. Šis “Skaņu meža” koncerts ir daļa no vienīgās Autechre šī gada tūres, kas notiek sakarā ar dueta jaunā, pēc kārtas divpadsmitā albuma elseq 1-5 izdošanu.

Autechre pirmsākumi meklējami reivu vilnī, kas 1990. gados pārņēma Eiropu. Elektroniskā deju mūzika, kas, pie ierobežotām tehnoloģiskām iespējām attīstījās 1980./1990.gadu mijā un riskēja ieslīgt vienveidīgā house mūzikā, guva jaunu izrāvienu caur vizionāro izdevniecību Warp Records Šefīldā, Anglijā. Tā atrada potenciālu māksliniekos, kas uztvēra laikmeta atsvešinātās noskaņas un strauji nākošo tehnoloģisko attīstību, un spēja uz indie mūzikas, reivu un postindustriālā estētiskā fona radīt  novatorisku deju mūziku, kurā, cita starpā, apvienojās asimetriski un lauzti ritmi un Braiena Īno iedvesmots minimālisms. Šai izteiksmei pat tika piešķirts žanra nosaukums – IDM jeb inteliģentā deju mūzika. Autechre nozīmi nav iespējams pārspīlēt – to par iedvesmas avotu nosaukusi pat rokgrupa Radiohead; dueta nosaukums ir vienlīdzīgs ar IDM un šī perioda skaņu, tajā pašā laika duets vairākkārt paudis neapmierinātību ar šo jēdzienu, apgalvojot, ka tas ir pārlieku augstprātīgs un savā ziņā amerikānisks.

Autechre ir vairāki posmi, kuros nereti saplūdušas dažādas stilistikas – šie posmi ir savstarpēji visai atšķirīgi; nereti pat gadās, ka dueta cienītāji augstu vērtējot vienu tā daiļrades posmu, ir vēsāk noskaņoti pret kādu citu.

 Autechre vienmēr ir bijis viens no viedokļus polarizējošākajiem projektiem elektroniskajā mūzikā, būdams tāds pat saviem faniem.

raksta medijs FACT Magazine.

Pirmais dueta posms, ko iezīmē pazīstamie albumi Amber un Incunabula, ir ambienti-ritmisks, taču 1994.gada albums Anti EP ieveda grupu izteiktā deju mūzikas teritorijā. 1990.gadu otrā puse nāca ar estētisku lūzumu un tādu hrestomātisku elektroniskās mūzikas albumu kā Tri Repetae, kurā dzirdami minimāli, salti un arvien sarežģītāki ritmi, kā arī sadarbību ar britu videomākslinieku Krisu Kaningemu (Chris Cunningham), kas veidojis zināmākos Autechre un Aphex Twin videoklipus.

Pēc tūkstošgades mijas tapušie ieraksti Confield, Draft 7.30 un Untilted pārstāv dueta skaniski izaicinošāko posmu ar jo lielākā mērā dekonstruētiem un lauztiem ritmiem, neskaitāmiem savstarpēji kontrastējošu skaņu slāņiem un skaņu režijas dzelmēs paslēptām atturīgām melodijām, kuru apstrāde pieskaitāma avangarda elektronikas labākajiem paraugiem.

Nupat iznākušais, trīs gadus tapušais albums elseq 1-5, kura garums ir 238 minūtes (četras stundas un aptuveni pieci kompaktdiski),  atspoguļo Autechre savu spēku briedumā un dueta dažādo agrāko estētiku un stilu saplūšanu – tajā ir gan deju mūzikas, gan agrīnās elektronikas, gan arī hiphopa iezīmes, taču ieraksts viscaur saglabā saltu, intensīvu (pat brīžiem radikālu) un izaicinošu skanējumu. 

Elektroniskās mūzikas medijs Resident Advisor par elseq 1-5 raksta sekojoši: “Izdevniecība Warp paziņojusi, ka neplāno šo ierakstu izdot fiziskā formātā. Ņemot vērā, ka Autechre ir ikoniska grupa, kuras fani ar entuziasmu pieņem jebkuru tās lēmumu, šis fakts nav mazsvarīgs, jo sanāk, ka elseq 1-5 eksistē tikai kā digitālu datu apkopojums. Autechre šajā virzienā ir virzījušies jau kopš savā mūzikā apvienoja kompozīciju ar juceklīgumu, nomainīja melodiju un tempu pret matemātiku un sāka īstenot apjoma ziņā arvien lielākus projektus. elseq 1-5 atsakās pakļauties jebkādam naratīvam, ko jūs mēģināsiet tajā sazīmēt. Četras stundas saspringtas, mulsinošas un brīžiem izklaidējošas elektroniskās mūzikas – šis albums ir cienīgs divu pionieru solis tālāk nezināmajā.”

FACT Magazine savukārt apgalvo, ka “zināms draudīgums vēl joprojām ir Autechre panākumu atslēga. Vai doma par četru stundu garu skarbu trokšņu un neparedzamu ritmu jums liek justies mazliet nedroši? Pasaulē, kurā mūzikas žanri izzūd, bet mūziķi dzenas pakaļ honorāriem, radīdami neizteiksmīgus un vienveidīgus ierakstus, ir patīkami apzināties, ka eksistē Autechre, kas šādu veselo saprātu ignorē.”

Pasākuma apmeklētājiem jābūt gataviem, ka saskaņā ar mūziķu vēlmi, Autechre uzstāšanās laikā koncertzālē būs pilnīga tumsa.

Biļetes uz festivālu iespējams iegādāties Biļešu Servisa kasēs, kā arī www.bilesuserviss.lv. Abonements uz divām festivāla dienām maksā 20 EUR, bet uz visām trim festivāla dienām maksā 30 EUR un ir nopērkams tikai iepriekšpārdošanā, savukārt biļešu sākotnējā cena uz koncertvakariem iepriekšpārdošanā ir sekojoša: 14. oktobris – 15 EUR, 15.oktobris – 15 EUR un 12.novembris – 15 EUR. 13.oktobrī skatītājiem tiks piedāvāts vēlāk izziņots bezmaksas koncerts, sadarbībā ar Biržas muzeju.

ParMuziku.lv

ParMuziku.lv ir online mūzikas žurnāls, kurā iespējams izlasīt svarīgāko par mūziku Latvijā un pasaulē. Šeit vari atrast ne tikai aktuālās ziņas, ekspertu viedokļus, albumu, DVD un koncertu apskatus, bet arī informāciju par mūzikas biznesa ikdienā neredzamo pusi – autoru un izpildītāju blakustiesībām, ierakstu izpildījumu publiskajā telpā, kā arī mūzikas industriju kopumā.

Par LaIPA

Biedrība „Latvijas Izpildītāju un producentu apvienība” (LaIPA) ir kolektīvā pārvaldījuma organizācija, kur apvienojušies pašmāju un ārvalstu izpildītāji un fonogrammu producenti, lai iestātos par savām tiesībām un saņemtu taisnīgu atlīdzību par savu fonogrammu izmantošanu Latvijā un ārvalstīs. Vairāk

Sazinies ar mums!