Lieliskais The Great Escape. Festivāla apskats

Raksta attēls - Lieliskais The Great Escape. Festivāla apskats Foto: Publicitātes foto

18.05.2015 / Normunds Vucāns

Kuri mūziķi visvairāk pārliecināja The Great Escape festivālā?

Aizvadītajā nedēļas nogalē Lielbritānijas pilsētā Braitonā notika viens no lielākajiem un nozīmīgākajiem showcase festivāliem pasaulē – The Great Escape. Trīs dienu garumā uz vairāk nekā 30 skatuvēm uzstājas vairāki simti mūziķu, paralēli notiekošās konferences apmeklē vairāk nekā 3500 mūzikas industrijas profesionāļu – tieši tik iespaidīgs ir šis pasākums. Braitonā paviesojās arī Parmuziku.lv, un šajās rindās sīkāk pastāstīšu, kuras ir tās jaunās (un reizēm arī ne tik jaunās) mūzikas zvaigznes un zvaigznītes, par kurām visa pasaule tā pa īstam sāks runāt tuvāko mēnešu laikā.

Ņemot vērā The Great Escape izmērus un apjomu, ir skaidrs, ka festivāla muzikālais piedāvājums ir lielāks, nekā iespējas paspēt uz visu, ko patiešām gribētos. Reizēm gadās, ka vienlaikus notiek pat pieci tādi koncerti, ko ar lielāko prieku redzētu, līdz ar to nākas iziet uz kompromisiem. Šī iemesla dēļ pasākuma laikā nesanāca redzēt, piemēram, Broods, Rhodes un Seinabo Sey, kurus visus biju atzīmējis starp tiem izpildītājiem, kas festivālā noteikti ir jāredz. Citreiz savukārt gadās, ka starp interesējošo koncertu norises vietām attālumi ir pārāk lieli, un šo iemeslu dēļ tikai minimāli sanāca paklausīties Real Lies, Tobias Jesso Jr., The Cribs un vēl vairākus māksliniekus. Visbeidzot, lielajos pasākumos jārēķinās ar rindām – cerot vaigā redzēt četru jaunkundžu indie apvienību The Big Moon, tā arī paliku pie ieejas durvīm, bet uz dažiem citiem koncertiem pat neriskēju doties zinot, ka tajos neiekļūšu. Tiesa, nav jau tā, ka mūzikas trūktu – šo vietā vienmēr bija iespēja paklausīties kaut ko citu, un daži no tiem citiem pat izrādījas tik labi, ka kļuva par festivāla spilgtākajiem mirkļiem!

Šajā sakarā īpaši ir jāizceļ jaunais Braitonas dziesminieks Oktoba, kurš ir viens no retajiem redzētajiem mūziķiem, kam iepriekš nezināju pat vārdu. Čalis vienatnē ar ģitāru izrādījās tik pārliecinošs, ka spēja noturēt uzmanību visa koncerta garumā, neskatoties uz to, ka muzicēja lielā teltī. Šis bija labākais dziesminieks, ko pasākumā redzēju, turklāt, ja viņš radīs vienu lielu hītu, pat nešaubos, ka uz ilgu laiku kļūs par biežu viesi radiostaciju rotācijās. Tiesa, vai to izdosies izdarīt, šobrīd prognozēt neņemos.

Ja Oktoba kļūšana par zvaigzni vēl ir zem lielas jautājuma zīmes, tad islandiešu Vök sakarā gan viss ir skaidrs – pēc šīs vasaras tā būs karstākā jaunā grupa Eiropā. Es nebaidos veikt tik skaļu apgalvojumu, jo viņu uzstāšanos nevar nosaukt nekā citādi kā vien par maģisku. Trio vēl ir nepieklājīgi zaļš, ne reizi pat nav uzstājies ārpus telpām, taču jau izklausās tik pārliecinoši, it kā būtu veterāni, lieliski zinot, kas un kurā mirklī ir jādara. Kad pēc Vök izziņošanas Positivus festivālā apgalvoju, ka viņu koncerts varētu kļūt par satriecoši skaistu piedzīvojumu, vēl nenojautu, cik ļoti precīzas ir manas prognozes. Varu tikai silti rekomendēt ikvienam šo grupu redzēt, kad tā viesosies Latvijā, jo tik pieejami kā pašlaik, viņi nebūs vairs nekad.

Jāatzīst, ka līdzīgi sajūsmināts kā pēc Vök noklausīšanās, biju arī pēc dāņu Mew koncerta. Jau pirms festivāla apgalvoju, ka tieši viņus redzēt dzīvajā vēlos visvairāk, un veterāni mani nepievīla, nospēlējot rokmūzikas paraugstundu. Atkārtošos, bet tiešām nesaprotu, kāpēc grupa vēl nav pasaulslavena, jo viņu dziesmas un koncerti noteikti ir pasaules līmenī.

Kas interesanti, līdz ar jaunajām grupām, The Great Escape neiztrūkstoši spēlē arī sevi jau pierādījuši mūziķi, uzrīkojot pārsteiguma koncertus, kas tiek izziņoti vien neilgi pirms to sākuma. Šādā veidā sanāca trāpīt uz vienmēr dzīvajā lieliskajiem Dry The River (divreiz ir viesojušies arī Latvijā, spēlējot 2011. gada Positivus, kā arī 2013. gadā iesildot Biffy Clyro koncertu), gan arī The Maccabees. Indie apvienība 2004. gadā muzicēja pašā pirmajā The Great Escape, bet šoreiz atgriezās nu jau kā spožākās zvaigznes, kas būtībā noslēdza pasākuma programmu. Man personīgi šī grupa nav starp mīļākajām, taču viņu kvalitātes nevarēja nejust, jo tā iekustināt pūli neviena jaunā apvienība nespēja. Vienīgie konkurenti pūļa atsaucības ziņā varbūt bija Lawson – pa dienu, kad parasti spēlē mazāk nozīmīgi kolektīvi, pusstundu muzicēja arī šie poprokeri, un Standing In The Dark laikā visas sanākušās sievietes (un tādas bija daudz) dziedāja gluži kā dziesmu svētkos. Kaut gan Braitonā zāle bija mazāka, skanējums bija ļoti līdzīgs šim koncertam.

Lai vai cik forši nebūtu klausīties jau zināmus izpildītājus, man kā koncerta apmeklētājam daudz interesantāk ir iet un klausīties kaut ko pavisam jaunu, jo tā var atklāt pērles. Bez iepriekš jau pieminētajiem mūziķiem, no vairāk nekā 50 redzētajiem izpildītājiem, vēl īpaši gripas izcelet arī amerikāņus Bully, kā arī britus LA Priest un AK/DK. Diemžēl nedaudz pievīla alternatīvie reperi H09909 un elektroniķis Georgia. Uzreiz gan precizēšu, ka šie koncerti nebija slikti, pat gluži otrādi, tie bija starp labākajiem, ko redzēju, vienkārši – nepamet sajūta, ka abi divi varēja izdarīt vēl vairāk.

Kā jau iepriekš minēju, The Great Escape jauna mūzika tika baudīta pārpārēm, taču tieši tie izpildītāji, ko pieminēju šeit, izcēlās visvairāk un prātā paliks visilgāk. Kas pozitīvi, lieliski skanēja ne tikai ārzemju izpildītāji, bet arī visas trīs latviešu grupas (The Big Bluff, Neon Saturdays un Triana Park), kas uz kopējā festivāla fona izskatījās pat ļoti solīdi. Ar to arī apsveicam!

ParMuziku.lv

ParMuziku.lv ir online mūzikas žurnāls, kurā iespējams izlasīt svarīgāko par mūziku Latvijā un pasaulē. Šeit vari atrast ne tikai aktuālās ziņas, ekspertu viedokļus, albumu, DVD un koncertu apskatus, bet arī informāciju par mūzikas biznesa ikdienā neredzamo pusi – autoru un izpildītāju blakustiesībām, ierakstu izpildījumu publiskajā telpā, kā arī mūzikas industriju kopumā.

Par LaIPA

Biedrība „Latvijas Izpildītāju un producentu apvienība” (LaIPA) ir kolektīvā pārvaldījuma organizācija, kur apvienojušies pašmāju un ārvalstu izpildītāji un fonogrammu producenti, lai iestātos par savām tiesībām un saņemtu taisnīgu atlīdzību par savu fonogrammu izmantošanu Latvijā un ārvalstīs. Vairāk

Sazinies ar mums!