Iepazīsties! Mēneša Industrijas cilvēks – Ervins Zgirskis

Raksta attēls - Iepazīsties! Mēneša Industrijas cilvēks – Ervins Zgirskis

03.07.2019 / Parmuziku.lv

Turpinot mūsu aizsākto rakstu sēriju par Latvijas mūzikas industrijas dalībniekiem, profesionāļiem, kuri dara nozīmīgus darbus tās attīstībā, šoreiz iepazīstinām ar šī brīža pieprasīto un industrijā augsti novērtēto gaismotāju, Latvijas Televīzijas Gaismu tehnoloģijas nodaļas vadītāju - Ervinu Zgirski.

Ervins Zgirskis/33 gadi/ gaismotājs

Darba pieredze 

Pēc vidusskolas sāku piestrādāt skatuves tehnikas īres un apkalpošanas kompānijā – klasisks karjeras sākums šajā nozarē. Negulētām naktīm būvējām skatuves, stiepām dzelžus, skrūvējām aparātus. Sāka interesēt gaismotāja darbs, tāpēc pa brīvajām naktīm tehnikas noliktavā sāku mācīties gaismu programmēšanu. Laikam kaut ko iemācījos. Pirms pāris gadiem nokļuvu Latvijas Televīzijā, kur aizvien vadu Gaismu tehnoloģiju nodaļu. Turpinu veidot gan gaismu režiju gan skatuves scenogrāfijas un tehniskos risinājumus ne tikai televīzijas projektiem, bet arī tādiem māksliniekiem kā Dons, Aminata, Aijai Andrejevai, Labvēlīgais Tips u.c.

Starptautiskā pieredze 

Spilgtākā starptautiskā pieredze man ir bijusi nokļūšana Eirovīzijas dziesmu konkursa fināla pasākumu tapšanā un norisē.Pirms diviem gadiem mani uzaicināja strādāt uz konkursa finālu, kas norisinājās Kijevā – dzīvoju un strādāju tur pāris mēnešus, redzot procesu no A līdz Z. Tā bija ļoti vērtīga pieredze, lai salīdzinātu Latvijas un pasaules mērogus un ambīcijas. Šogad Telavivā strādāju kompānijā, kas nodrošina Eirovīziju ar visu nepieciešamo gaismu tehniku un apkalpojošo personālu.

Pastāsti par par savu profesionālo darbību.

Pasaulē definīcijām - gaismu dizains, skatuves dizains, tehniskā producēšana, ir katrai sava nozīme un attiecīgi profesija, bet pie mums tirgus ir mazs, klientu budžeti - ierobežoti, tāpēc manā gadījumā tas viss ietilpst manos darba pienākumos. Viss sākas ar ideju, tad tiek veidots skatuves dizains, gaismu dizains, veicu arī tehniskā producenta darbu uzbūvēs, pats programmēju gaismas un strādāju pie pults pasākuma laikā, koordinēju demontāžu. Skatuves dizains un ideja – tas parasti ir kopdarbs ar māklsinieku, paralēli visā procesā notiek arī cieša sadarbība ar video mākslinieku, kā arī skaņas nodrošinātājiem, pirotekniķiem un citiem iesaistītajiem. Latvijā šo visu profesiju un kompetenču kopumu aizvien sauc – gaismotājs.

Kā nonāci līdz šādam darbam?

Dzīvoju Saldū, kur nebija lielas darba iespējas kā arī iespējas sevi apliecināt, gribējās dzīvot labāk, redzēt vairāk. Man jau bija 21 gads, kad nonācu tehnikas īres kompānijā, kur, kā jau iepriekš minēju - sākumā strādāju pašus vienkāršākos darbus. Gaisma mani ieinteresēja uzreiz, tā pamazām sāku interesēties, pats meklēt informāciju un mācīties. Pirmajā pasākumā, kurā strādāju, man bija uzticēti divpadsmit lukturi – sarkani, zili un zaļi un es aizrautīgi trīs dienas spaidīju pogas uz pults, man tas bija milzīgs notikums.

2010.gadā nokļuvu World Expo Šanhajā, kur es dzīvoju un strādāju kopā ar ķīniešiem. Latvijā visi pieraduši pie mazā tirgus, strādājot šeit nevar pat aptvert to, kā lietas notiek pasaulē un cik tā īstenībā ir liela. Bet ir grūti pēc tam atgriezties Latvijā pēc tādas pieredzes, jo bieži nesakrīt viedokļi un redzējums par to, kā būtu jāstrādā. Bet strādājot Ķīnā es tā pa īstam sapratu, kādu ceļu profesionāli gribu iet.

Ar kuru no paveiktajiem projektiem lepojies visvairāk?

Diezgan apmierināts esmu par pirmo Dona koncertu Arēnā Rīga “ Tepat”.  Bijām jau ilgāku laiku strādājuši kopā, mums izveidojās kopīgs redzējums un ambīcijas. Man patika ne tikai iznākums, bet pats process - kā tas viss veidojās un tapa.

2017.gadā veidoju gaismu dizainu un partitūru Brīvības pieminekļa gaismu iestudējumam, kas tika rādīts 18.novemba svētku laikā.  Skaņdarbs -  “Dvēseles dziesma”. Nevaru saukt sevi par milzīgu patriotu, bet tas notikums bija kaut kā ļoti iedvesmojošs. Saņēmu arī ļoti daudz pozitīvu atsauksmju, kas protams vienmēr priecē.

No kā sastāv Tava ikdiena?

Pamatdarbs man ir Latvijas Televīzijā, esmu Gaismu tehnoloģiju nodaļas vadītājs, tas aizņem visvairāk laika. Brīvās dienas pārsvarā paiet rallijā vai uz moča. Esmu arī “Rallyworkshop” komandas menedžeris.

Ikdiena ir mainīga - pirms koncertiem, braucot mašīnā, pastiprināti klausos konkrētā mākslinieka dziesmas, jo tā ir vienīgā vieta, kur to var darīt netraucēti. Klausos un galvā “zīmēju” kaut kādas aprises skatuvei, gaismai. Idejas rodas arī pilnīgi neplānoti - atrodoties kādās zīmīgās vietās Latvijā vai ārzemēs. Programmēju parasti naktīs pēc citiem darbiem - tā ir daļa no darba specifikas, kā arī pieradums, jo kādreiz programmēja tikai pasākuma norises vietās, kad nebija citas iespējas kā strādāt. Tagad to dara 3D vidē, bet man tāpat tas notiek vēlos vakaros vai nakts laikā. Tas ir praktiski - tad netraucē citas lietas. Programmēšana prasa lielu koncentrēšanos un iedziļināšanos.

Kā pavadi brīvo laiku? Kādi ir Tavi hobiji?

Mana atpūta un sava veida meditācija ir autosports un motosports. Ātrums un adrenalīns man ļauj izvēdināt galvu, sakārtot domas un ielikt jaunu failu.

Kas ir dziesma, kuru pēdējo noklausījies? Vidoklips? Apmeklēts koncerts/ pasākums? Spilgtākais pēdējā laika iespaids.

Ļoti spilgts iespaids man aizvien saglabājies no kāda notikuma Telavivā, Eirovīzijas sagatavošanas procesa laikā – nakts arēnā, kad dienu pirms uzstāšanās kopā ar gaismu dizaineri Alu Gurdonu gatavojāmies Madonnas priekšnesumam. Als ir cilvēks ar iespaidīgu pieredzi - veidojis Londonas un Soču olimpisko spēļu atklāšanas šovus, strādājis ar neskaitāmiem pasaules līmeņa māksliniekiem, vairākkārt nominēts Emmy balvai.

Tā ir neaprakstāma sajūta un apziņa – tu, čalis no Saldus, sēdi milzīgā hallē, kas pilna ar miljoniem dolāru vērtu tehniku, strādājot plecu pie pleca ar vienu no pasaules ietekmīgākajiem gaismu dizaineriem vienā no pasaules lielākajajiem popmūzikas notikumiem.

Ja ne par darbu, tad šis man ir zīmīgs gads – es beidzot nestrādāju Jāņos! Pat neatceros, cik gadi pagājuši kopš Līgo svētkus esmu pavadījis pie gaismu pults. Šogad es Itālijā kalnos dzēru vīnu. Ļoti patika. Varētu sākt jaunu Līgo tradīciju...

Kādi ir lielākie, biežākie ikdienas darbā sastopamie izaicinājumi?

Izaicinājums vienmēr ir tas, ka nav divu vienādu pasākumu, norises vietas, cilvēku. Katrs ar savu izpratni un vēlmēm. Izaicinājums vienmēr ir saprast un tikt ar to galā, lai sasniegtu maksimāli labu rezultātu. Gandrīz vienmēr izaicinājums ir atrast balansu starp manu redzējumu, klienta vēlmēm un pieejamo budžetu. Bet vislielākais izaicinājums ir tikai 24 stundas diennaktī.

Kā neļaut rutīnai pārņemt sevi? Kā padarīt katru dienu interesantu? Vai Tev vispār mēdz kļūt garlaicīgi?

Man šķiet, ka man nekad nav garlaicīgi. Katra diena nes kaut ko citu - notikumi un situācijas ir dažādas. Es tās cenšos izbaudīt.

Vai ir kas tāds, par ko sapņo, Tavas jomas “Everests”?

Protams, bet tas lai paliek pie manis.

Nobeigumā, lūdzu, dod padomu jauniešiem, kas vēlas strādāt mūzikas/ pasākumu nozarē.

Apdomājiet piecreiz pirms ķeraties tam visam klāt. Šī sfēra uz ilgu laiku paņems no jums pilnīgi visu, ja vēlēsieties to darīt ar maksimālu atdevi un rezultātu. Tajā pašā laikā tā dos atpakaļ neaprakstāmus iespaidus, ko, manuprāt, grūti gūt kādā citā profesijā.

 

 

ParMuziku.lv

ParMuziku.lv ir online mūzikas žurnāls, kurā iespējams izlasīt svarīgāko par mūziku Latvijā un pasaulē. Šeit vari atrast ne tikai aktuālās ziņas, ekspertu viedokļus, albumu, DVD un koncertu apskatus, bet arī informāciju par mūzikas biznesa ikdienā neredzamo pusi – autoru un izpildītāju blakustiesībām, ierakstu izpildījumu publiskajā telpā, kā arī mūzikas industriju kopumā.

Par LaIPA

Biedrība „Latvijas Izpildītāju un producentu apvienība” (LaIPA) ir kolektīvā pārvaldījuma organizācija, kur apvienojušies pašmāju un ārvalstu izpildītāji un fonogrammu producenti, lai iestātos par savām tiesībām un saņemtu taisnīgu atlīdzību par savu fonogrammu izmantošanu Latvijā un ārvalstīs. Vairāk

Sazinies ar mums!