Nepieradinātās mūzikas biedrība „Skaņu mežs” izziņo 6 tiešsaistes sarunu ciklu, kurā ievērojami mūziķi un mūzikas teorētiķi runās par dažādiem eksperimentālās mūzikas apakšžanriem nozīmīgiem tematiem, tostarp arī prasmi klausīties.
Tiešsaistes notikumu sērija tiks aizsākta 6. maijā ar mūzikas un skaņu mākslas teorētiķa Duglasa Kāna (Douglas Kahn) lekciju par komponistu Elvinu Lusjē (Alvin Lucier).
„Skaņu mežs” jau 19 gadus nodarbojas ar izstāžu, performanču un festivāla organizēšanu. Pēdējos gados par neatņemamu biedrības aktivitāšu sastāvdaļu ir kļuvuši arī „Skaņu meža” rīkotie izglītības pasākumi. Pielāgojoties pasaulē valdošajiem apstākļiem, ierasto dzīvo performanču vietā biedrība šoreiz piedāvā visiem interesentiem pieejamu lekciju/sarunu ciklu. Sarunu cikla pavasara cēlienā sākot no 6. maija piedalīsies vairāku Austrālijas augstskolu goda profesors Duglass Kāns (Douglas Kahn), franču mūziķis un vēsturiski nozīmīgā elektroakustiskās mūzikas institūta GRM direktors Kasels Jēgers (Kassel Jaeger), īstajā vārdā Fransuā Bonē (Francois J. Bonnet), Londonas koncerttelpas “Cafe OTO” līdzdibinātāja un radošā direktore Keiko Jamamoto (Keiko Yamamoto), kā arī komponiste un rakstniece Dženija Gotšalka (Jennie Gottschalk). Savukārt agrā rudenī notiks vēl 2 leckijas ar brīvās improvizācijas ģitārista un Jaunanglijas konservatorijas pasniedzēja Džo Morisa (Joe Morris) un amerikāņu laikmetīgās mūzikas interpretes, čellistes Frānsisas Marijas Uiti (Frances Marie Uitti) piedalīšanos.
Sarunu cikla programma
„Pārvietojiet noturīgu, identisku toni nedaudz ārpus unisona un tas, kas bija vienkāršs, kļūst sarežģīts, neliela novirze no kursa var izraisīt nemieru. Šī saruna ir par to, kas notiek, kad mākslā un jebkur citur ne tikai skaņa, bet arī gaisma un citas enerģijas kļūst par unisonu un iziet no tā. Impulsu vadīts mākslas studiju laikā es nosūtīju Ziemassvētku rotājumu efektīga elektroniska putna formā kā dāvanu Elvinam Lusjē. Par spīti tam, ka tā pienāca no pilnīga svešinieka, viņš to izmantoja, radot “Bird and Person Dyning” (1975) - kompozīcijā, kurā „klausās klausīšanos”, un 10 gadus vēlāk es arī kļuvu par viņa audzēkni. 2002. gadā es mēģināju saprast dažas kompozīcijas, kas balstītas viņa apgalvojumā: “Tā nav skaņas ideja, tā ir kontroles vai enerģijas ideja.”
Sekojošos desmit gadus es veltīju dažādu zinātnes un telekomunikāciju vēstures tēmu pārvērtēšanai; es pabeidzu grāmatu. Jūs, iespējams, zināt Lusjē darbu “Es sēžu istabā” (I am sitting in a room (1969)), bet kas notiek, kad par šo istabu mēs uztveram visu planētu? Viena no gūtajām atziņām - skaņa ir tikai viena no vairākām enerģijām, un dažādi enerģiju veidi, no kuriem visi ir fiziski un kulturāli, darbojas atšķirīgi. Tēlaini izsakoties, šobrīd mani nodarbina jautājums: Kā daži Lusjē skaņdarbi „mirdz” un pārsniedz „mirdzēšanu”?”
Elvins Lusjē viesojās festivālā "Skaņu mežs" 2019. gadā.
Gotšalkas lekcijas pieteikums: „Eksperimentēšana ir darba veids. Tas atstāj pagātnē to, kas ir zināms, lai atklātu to, kas atrodas aiz zināmā robežas, atrodot jaunas formas un attiecības vai pieņemot nenoteiktības stāvokli.” Gotšalka uzskata, ka eksperimentālajā mūzikā nozīmīgu lomu spēlē zinātniskās un sociālās parādības, kā arī autoru un klausītāju uztveres īpatnības.
Sarunu cikla ietvaros rudenī notiks vēl divas sarunas:
Visas sarunas notiks angļu valodā bez tulkojuma latviski. Tās notiks platformā Zoom, par ko plašāka informācija pieejama „Skaņu mežs” Facebook kontā. Projektu īsteno nepieradinātās mūzikas un filmu mākslas biedrība „Skaņu mežs” ar Valsts kultūrkapitāla fonda atbalstu.
Vairāk informācijas: www.skanumezs.lv