Mūzikas straumēšanas servisi kļūst arvien populārāki

Raksta attēls - Mūzikas straumēšanas servisi kļūst arvien populārāki Foto: www.kaboompics.com

08.05.2015 / Antra Bērtule

Ko mēs uzzinājām no jaunākā Starptautiskās fonogramu industrijas federācijas (IFPI) pētījuma.

Digitālā laikmeta uzvara

Mūzikas industrija visā pasaulē piedzīvo neizbēgamas pārmaiņas. Proti, digitālais laikmets turpina maršēt fizisko ierakstu nesēju virzienā. 2014. gadā ir vērojams būtisks pārsvars digitālās mūzikas iegādē, proti, ierakstus fiziskā formātā pērk mazāk, par to liecina Starptautiskās fonogramu industrijas federācijas (IFPI) veiktā pētījuma dati.

2014. gadā ienākumi no mūzikas lejupielādes digitālā formātā ir pieauguši par 6.9 %, veidojot 46% no globālās mūzikas pārdošanas apjoma.

Pieaudzis ir to mūzikas patērētāju skaits, kuri izmanto tādus streaming jeb straumēšanas servisus kā Spotify, Deezer, u.c., kā arī iegādājas ikmēneša abonementu, ja straumēšanas pakalpojums ir par maksu.

Straumēšanas servisu tirgū jauni spēlētāji

Straumēšanas servisu lietojums 2015. gadā tikai pieaugs, jo līdzīgus servisus jau esošajiem piedāvās gan Youtube (Youtube's Music Key), hiphopa mūziķa un biznesmeņa Jay Z kūrētais projekts TIDAL – straumēšanas serviss, kurā plānots iekļaut augstas kvalitātes mūzikas ierakstus un video. Būtisks jaunums šajā projektā ir tas, ka īpašnieku vidū ir mūziķi paši, nevis, piemēram, ierakstu kompānijas. TIDAL ir izpelnījies arī kritiku par salīdzinoši augstām abonēšanas maksām, kas savukārt varētu novest pie mūzikas pirātisma pieauguma. Arī Apple plāno drīzumā ieviest savu atbildes versiju Spotify, Deezer un citiem servisiem.

Vinils joprojām cieņā

Taču interesanti, ka, lai arī kopējā pasaules tendence norāda uz straumēšanas servisu popularitāti, Francijā, Japānā un Vācijā joprojām tirgū dominē fizisku ierakstu pārsvars, sastādot attiecīgi 57%, 78% un 70% no kopējā mūzikas ierakstu tirgus. Arī vinila plašu pārdošanas dati turpina pieaugt, un paredzams, ka pieprasījums pēc platēm augs arī 2015. gadā. Zīmīgi, ka maksas abonementu izmanto 35% no straumēšanas servisu lietotājiem, tātad, šajā jomā vēl ir kur augt. Tādās valstīs kā Zviedrija un Dienvidkoreja straumēšanas abonementu pircēju skaits ir viens no lielākajiem pasaulē.

Diskusija par atlīdzībām mūziķiem turpinās arī 2015. gadā

Līdz ar tirgus izmaiņām ir aktualizējies jautājums par ienākumu gūšanu pašiem izpildītājiem, kuru mūzika tiek patērēta. Mūzikas industrijā joprojām ir aktuāla diskusija par to, cik godīga no straumēšanas servisiem ir atlīdzību sadale pašiem mūziķiem, ņemot vērā to, ka šie servisi netiek administrēti no kolektīvā pārvaldījuma organizācijām, ļaujot administrēt mūziķu ienākumus no ierakstu izmantošanas.

Interesanti:

Saskaņā ar IFPI datiem, pārdotāko albumu TOP3 2014. gadā ir Teilora Svifta, Farels Viljams un skaņu celiņa ieraksts 2013. gadā uzņemtajai filmai Frozen.

Latvijā:

Salīdzinoši lielākā daļa iedzīvotāju, kuri klausās mūzikas ierakstus vismaz reizi mēnesī, visbiežāk mūziku klausās straumēšanas servisos (Spotify, Deezer, Youtube.com, u.c.) (63%). Tāpat biežāk mūziku iegādājas, lejupielādējot internetā (doremi.lv, iTunes u.c.) (41%), kā arī, pērkot mūzikas diskus (11%).

ParMuziku.lv

ParMuziku.lv ir online mūzikas žurnāls, kurā iespējams izlasīt svarīgāko par mūziku Latvijā un pasaulē. Šeit vari atrast ne tikai aktuālās ziņas, ekspertu viedokļus, albumu, DVD un koncertu apskatus, bet arī informāciju par mūzikas biznesa ikdienā neredzamo pusi – autoru un izpildītāju blakustiesībām, ierakstu izpildījumu publiskajā telpā, kā arī mūzikas industriju kopumā.

Par LaIPA

Biedrība „Latvijas Izpildītāju un producentu apvienība” (LaIPA) ir kolektīvā pārvaldījuma organizācija, kur apvienojušies pašmāju un ārvalstu izpildītāji un fonogrammu producenti, lai iestātos par savām tiesībām un saņemtu taisnīgu atlīdzību par savu fonogrammu izmantošanu Latvijā un ārvalstīs. Vairāk

Sazinies ar mums!