Iepazīsties! Mēneša Industrijas cilvēks – Ieva Irbina

Raksta attēls - Iepazīsties! Mēneša Industrijas cilvēks – Ieva Irbina Foto: LETA Evija Trifanova

02.09.2019

Vēl uz karstām pēdām lecam iekšā aizejošajā Augusta mēnesī un iepazīstinām ar nākamo spilgto Latvijas mūzikas, kultūras un izklaides industrijas dalībnieku. Šoreiz tā ir Ieva Irbina, kas var lepoties ar pamatīgu pieredzi gan reklāmas industrijas jomā, gan mūzikas izklaides nozarē, kurā pavadīti vairāki gadi, rīkojot Positivus festivālu. Nu iegūtās zināšanas lieliski noderēs vadot jauno, daudzfunkcionālo kultūrtelpu "Hanzas Perons".

Ieva Irbina/ 40gadi/ Kultūrtelpas "Hanzas Perons" vadītāja

Izglītība:
Valmieras Ģimnāzija. Rīgas Stradiņu universitātē ieguvu bakalaura grādu Politikas zinātnē, vēlāk maģistra grādu Antropoloģijā. Reizē ar studijām RSU bakalaura programmā studēju arī LU Tiesību zinātni.
 
Darba pieredze:

Pirmais darbs bija toreiz dažādu populāru preču kā - Merrild kafija, XTC enerģijas dzērieni un citi aizraujoši produkti tirdzniecības uzņēmumā, kur es skraidīju pa veikaliem un izvietoju plakātus un voblerus, lai preci varētu labāk izcelt plauktā. Pēc tam mani paņēma līdzi uz reklāmas aģentūras Divīzija (tagad McCann) izveidoto pasākumu nodaļu. Tur sākās pasākumu pieredze kombinācijā ar mārketingu. Nākamais solis bija darbs L’Oreal, kur biju atbildīga par Maybelline un Garnier zīmoliem. Šī bija pirmā nopietnā starptautisku zīmolu pieredze. Uz reklāmas aģentūru DDB mani uzaicināja bijušais L’Oreal kolēģis. Vēlāk vadīju Leo Burnet Riga un biju reizē arī aģentūras stratēģis. Pēc 15 gadiem reklāmas industrijā lēmu, ka laiks ir šo posmu beigt. Nākamie 7 gadi pagāja Positivus komandā, esot festivāla direktorei. Līdztekus festivālam bija darbs ar dažādiem Positivus rīkotiem koncertiem. Šobrīd esmu jaunās kultūrtelpas Hanzas Perons vadītāja.

Pastāsti par saviem pienākumiem profesionālajā jomā, kā varam Tevi nosaukt?
Pēdējos 15 gadus uz manas vizītkartes ir tikai kontaktinformācija. Amatu nelieku apzināti, jo šāda ielikšana noteiktā uzdevumu rāmī ir par šauru tam funkciju apjomam, kuru es realizēju. Vienkāršoti var teikt ka es vadu procesus - kā stratēģiski, tā praktiski. Mans uzdevums būvniecības procesa laikā bija ienest ēkā pasākumu nozares standartus un reizē tos pacelt jaunā līmenī. Vienlaikus ar komandu strādājām pie ikdienas procesu izveides - viss bija jārada no nulles, jāizdomā tā, lai dienās, kad notiek pasākumi, sistēma strādā, katrs - no tehniskiem palīgiem, apkalpojošā personāla, uzkopšanas servisa, apasrdzes darbiniekiem līdz mums pašiem, zina savu uzdevumu, zina kā risināt krīzes situācijas, ja tādas rodas.
 
 
Kā nonāci līdz šādam darbam?
Pēc vidusskolas pārvācoties dzīvot uz Rīgu, bija nepieciešams uzreiz kļūt finansiāli patstāvīgai, tādēļ sāku strādāt ar pimo dienu. Toreiz, pateicoties skolasbiedriem, nonācu reklāmas industrijā un 15 gadus tajā augu un pēc piecu gadu aģentūras vadīšanas, no reklāmas industrijas aizgāju. Pēc tam nonācu Positivus komandā un kopā ar to nodzīvoju gana ilgu laiku, rīkojot septiņus festivālus, esot daļai no lielākiem un mazākiem koncertiem. Aicinājums būt par daļu no Hanzas Perona komandas likās ļoti loģisks nākamais solis. 
 
No kā sastāv  Tava ikdiena?
Mana ikdiena ir gana dinamiska, sākas agri un beidzas, visbiežāk, gana vēlu. Bieži vien ir sajūta, ka starp vienu un otru notikumu pagājušas jau nedēļas, kaut patiesībā vien dažas dienas. Sev saku, tas tādēļ, ka ikdiena ir tik piesātināta ar notikumiem, cilvēkiem un uzdevumiem. Tajā visā ir jāatrod līdzsvars, tādēļ dažkārt nodaru pāri saviem draugiem, neaizejot uz viņu jubilejām, jo gluži vienkārši par daudz visa kā.
 
 
Kāda ir Tava profesionālā pieredze starptautiski?
Gan strādājot reklāmas industrijā, gan izklaides industrijā, esmu ņēmusi dalību dažādas paneļdiskusijās. Pēdējā interesantā paneļdiskusija kurā biju runātāju vidū notika šī gada Tallinas mūzikas nedēļā. Tās tēma “Running a festival: a glamorous business or a survival game?”, pati par sevi bija intriģējoša, bet vēl interesantāka bija paneļdiskusijas dalībnieku kombinācija - Fyre Festival loģistikas direktors, festivālu teritoriju dizainere no Somijas, bijušais festivāla rīkotājs no Islandes. Pateicoties runātāju negaidītai kombinācijai, saruna izvērtās tematiski svaigā sarunā.
 
Kādi ir lielākie, biežākie ikdienas darbā sastopamie izaicinājumi?
Mana darba ikdiena ir komandas darbs, bez komandas es viena nevarētu izdarīt tik daudz, cik kopā ar komandu, tādēļ man ļoti jārespektē ikviena kolēģa ieguldījums. Vienlaikus mans personīgais dzinulis ir izzināt detaļas, pat tādas, kas tiešā veidā neattiecas uz mani, lai spētu ieraudzītu kopainu. Tādēļ šķiet, ka ikdienas lielākais izaicinajums esmu es sev pati - gribot izzināt visu, nesākt darīt citu darbiņus. Tā sacīt pašai jāsaprot sevi un jāmācās sevi apturēt.
 
 
Ar kuru no padarītajiem darbiem/projektiem lepojies visvairāk?
Katrā no projektiem, kurā esmu bijusi iekšā, ir savas veiksmes un gandarījums par paveikto. Lielāks vai mazāks gandarījums, bet ir. Domāju, darbi paši runā un cilvēku atsauksmes un labie vārdi precizāk norāda to projektu virzienā par ko būt gandarītai.
 
Kuras izglītības ceļā apgūtās prasmes pielieto darbā? Kādas īpašības nepieciešamas veiksmīgam vadītājam?
Es teiktu, ka manā gadījumā ir izglītību kombinācija ar ikdienas praksi un zinātkāri kopumā. Kopumā es teiktu, ka ikvienam būtiskākais ir spēt nodefinēt pašam sev vēlamo mērķi un spēt visus iesaistītos vest uz šo mērķi.
 
Kā neļaut rutīnai pārņemt sevi? Kā padarīt katru dienu interesantu? Vai Tev vispār mēdz kļūt garlaicīgi?
Man garlaicīgi ir reti un patiesībā, es gribētu, lai kādu dienu man ir patiesi garlaicīgi.
 
Kā pavadi brīvo laiku? Kādi ir Tavi hobiji?
Izraut sevi no ikdienas domām es cenšos ceļojot. Pagarinātās nedēļas nogales izbraucies, kuru apvienot ar kādu labu koncertu, ir ātrs un vienmēr efektīvs veids kā nospiest “stop” pogu ikdienas ātrumam. Nu jau vairāk kā trīspadsmit gadus ir izdevies arī viens garais brauciens - mēnesi ilgs ceļojums kurā tiek apvienota kāpšana kādā kalnā, daudz-dienu pārgājiens kalnos ar atpūtu pie okeāna. Galamērķa izvēlē visbiežāk dominē vēlme būt tālāk no cilvēkiem, būt vietās, kuras tūristu autobusi nesasniedz.
Pirms aptuveni pieciem gadiem noskrēju savu pirmo pusmaratonu, vēlāk pirmo maratonu. Skriešana ir kļuvusi par hobiju.
 
 
Vai ir kas tāds, par ko sapņo, Tavas jomas “Everests”?
Tā kā es mēdzu censties uzkāpt arī kādā īstā kalnā, ne iedomu, es zinu, ka daudz svarīgāk par uzkāpšanu kalnā, ir spēja no tā nokāpt. Velkot paralēles ar profesionālo karjeru, daudz svarīgāk par vienu Everesta sasniegšanu, ir iet stabilu ceļu kopumā.
 
Kas ir dziesma, kuru pēdējo noklausījies? Vidoklips, concerts? Spilgtākais pēdējā laika iespaids.
Pēdējais lielais koncerts, kuru apmeklēju bija “Mumford and Sons” koncerts Kopenhāgenā, kas bija scenogrāfiski vienkāršs un caur to arī ļoti sirsnīgs, jo centrā bija mūzika un konktats ar klausītāju, nevis specefekti.

Bet spilgtākais pēdējais apmeklētais festivāls bija “People”, kurš notika Berlīnē. Festivāls pārsteidza ar pilnīgi jaunu formātu - bez headlineriem, bez iepriekš zināma mākslinieku uzstāšanās grafika, bez liekām atrakcijām, ar pilnīgu fokusu uz mūzikas vienreizīgumu un ļoti ierobežotu cilvēku skaitu - ja nemaldos - 3000. Vienlaikus tajā uzstājās tādi mākslinieki kā brāļi Dessneri, Bon Iver, Damien Rice, Lisa Hanigan, Feist, Kings of convenience, u.c. Tā bija jauna pieredze ikvienam festivāla apmeklētājām, kuri tika sadalīti sešās grupās, katrai grupai tika iedots laika grafiks ar norādītām vietām kur jābūt. Tikai atnākot uz noteiktu vietu, uzzināji kādu jaunu mākslinieku kolektīvu, kas tapis festivāla sagatavošanās nedēļā, ieraudzīsi.

Nobeigumā, lūdzu, dod padomu jauniešiem, kas vēlas strādāt mūzikas/ pasākumu industrijā?
Lai cik dīvaini tas neskanētu, es ieteiktu būt fiziski un mentāli izturīgam. Fiziski tādēļ, ka šajā industrijā bieži vien ir negulētas naktis, liela fiziskā slodze. Savukārt mentāli tādēļ, ka cilvēki ir ļoti dažādi un stresa noturība tikai palīdz.
 

ParMuziku.lv

ParMuziku.lv ir online mūzikas žurnāls, kurā iespējams izlasīt svarīgāko par mūziku Latvijā un pasaulē. Šeit vari atrast ne tikai aktuālās ziņas, ekspertu viedokļus, albumu, DVD un koncertu apskatus, bet arī informāciju par mūzikas biznesa ikdienā neredzamo pusi – autoru un izpildītāju blakustiesībām, ierakstu izpildījumu publiskajā telpā, kā arī mūzikas industriju kopumā.

Par LaIPA

Biedrība „Latvijas Izpildītāju un producentu apvienība” (LaIPA) ir kolektīvā pārvaldījuma organizācija, kur apvienojušies pašmāju un ārvalstu izpildītāji un fonogrammu producenti, lai iestātos par savām tiesībām un saņemtu taisnīgu atlīdzību par savu fonogrammu izmantošanu Latvijā un ārvalstīs. Vairāk

Sazinies ar mums!