Kā izvēlēties sev atbilstošāko digitālo mūzikas izplatītāju?

Raksta attēls - Kā izvēlēties sev atbilstošāko digitālo mūzikas izplatītāju? Foto: Gerda Skūzmane

07.09.2016 / Aiga Leitholde

Lai ar jauno dziesmu vai albumu iepazīstinātu pēc iespējas plašāku klausītāju auditoriju, mūziķi un izdevēji sadarbojas gan ar izplatītājiem, kas nogādā CD vai vinilu tirdzniecības vietās konkrētas valsts vai reģiona ietvaros. Taču mūsdienās neizmērojami lielāku auditoriju iespējams sasniegt ar digitālo mūzikas izplatītāju jeb agregatoru/distributoru starpniecību, kas nodrošina to, ka dziesma skan maksimāli daudzās interneta mūzikas platformās un kanālos.

Interneta meklētāji piedāvās daudz dažādu mūzikas izplatītāju un nebūs viena labākā kompānija - katrai  ir savs unikālais piedāvājums, kas kādam konkrētam māksliniekam būs vislabākais. Piemēram, The Orchard vai Believe galvenokārt sadarbojas ierakstu kompānijām, administrējot  milzīgu ierakstu katalogu ar vairākiem tūkstošiem dziesmu. Viena no pieredzes bagātākajām neatkarīgās mūzikas digitālās izplatīšanas kompānijām ir CdBaby. Neatkarīgiem māksliniekiem mūzikas izplatītāji pakalpojumus piedāvā par gada maksu – pamata paku, ko var papildināt ar dažādām ekstrām (piemēram, piemaksājot par to, lai dziesmu atpazīst Shazam).

Izvēlēties digitālo mūzikas izplatītāju palīdzēs kritēriji:

  • Cik maksā reģistrēšanās?

Parasti tā ir fiksēta samaksa par 12 mēnešiem, taču ir arī digitālie mūzikas izplatītāji, kas prasa komisijas maksu par katru "pārdoto" dziesmu.

  • Cik plašu diskogrāfiju vari augšupielādēt par konkrētu, fiksētu samaksu?

Piemēram, Distrokid pamata piedāvājums ir par 19,99 dolāriem ar iespēju augšupielādēt neierobežotu skaitu dziesmu. Savukārt Cdbaby, Reverbnation, Symphonic atsevišķi izdala maksu par singla, EP un par albuma augšupielādēšanu.

  • Cik maksā papildu bonusi?

Kā papildu bonusi tiek izdalīti: dziesmas izdošanas datums, iespēja pievienot dziesmas aprakstā citus izpildītājus, savas izdevniecības vārda  pievienošanas utml.

  • Cik ātri fonogrammas tiek nogādātas mūzikas platformām? Cik plašs ir mūzikas platformu klāsts ir izplatītāju piedāvājumā?

Parasti fonogramma lielākajām platfomām kā Google Music tiek nodota dažu stundu laikā, lai mūzika tiktu pievienota straumēšanas vietnēs kā Spotify, iTunes u.c., maksimums vajadzēs nedēļu, bet visbiežāk tas prasīs augstākais 2 dienas.

  • Cik atsaucīgs ir klientu apkalpošanas serviss?

Digitālie mūzikas izplatītāji piedāvā dažādu klientu apkapošanas servisu – piemēram, čatu tiešsaistē vai iespēju sazvanīties. Šī personiskā pieeja būs noderīga, gan tehnisku jautājumu risināšanā, gan mārketinga plāna gaitas kontrolēšanai. Arī  mājaslapas pārskatāmība var kalpot kā izšķirošs faktors, kas palīdz izvēlēties sev atbilstošo digitālo mūzikas izplatītāju.

  • Cik biežas un detalizētas ir atskaites par dziesmu spēlēšanas reizēm un lejupielādēm?

Piemēram, DistroKid, Tunecore, ReverbNation un CD Baby sniedz visizmeļošākās atskaites par dziesmas veikumu ITunes dienu vai nedēļu ietvaros. Citi digitālie mūzikas izplatītāji atskaites par dziesmas/albuma lejupielādēm sūtīs tad, kad saņems par lejupielādēm samaksu.

  • Cik pārskatāmas ir atskaites par ieņemto samaksu un atlīdzību sadalīšanu?

Piemēram, CdBaby atlīdzības iekasēšanā sadarbojas ar SoundExchange, organizāciju, kas administrē izpildītājiem un producentiem pienākošos atlīdzību, ja konkrētētā fonogramma tiek spēlēta interneta radio.

  • Vai tiek piedāvāta arī mūzikas analogo skaņu nesēju (CD, vinila u.c.) izplatīšana?

Mūzikas fizisko nesēju izplatīšanu piedāvā CdBaby un arī Symphonic, sadarbojoties ar Alliance           Entertainment (mūzikas, videospēļu un filmu izplatītāju) piedāvā arī CD un vinila izplatīšanu veikalos dažādos pasaules reģionos.    

Pieredze un ieteikumi sadarbības veidošanai ar digitālajiem mūzikas izplatītājiem:

Bruno Roze, mūzikas apgāds "I Love You"

Mēs izmantojam Believe Digital. Viens ir izvēlēties un strādāt ar kādu no digitālajiem mūzikas izplatītājiem, bet ar to vien nepietiek. Arī pašam jāzina, kur, kā un kam labāk izdodamo materiālu promotēt. Iepriekš mēs izmantojām tādu Zimbalam, kas faktiski bija "robots" - tu iesniedz failus, aizpildi visas formalitātes un viss notiek pilnībā automatizēti. Tev  nav  iespēja nevienam paprasīt, kā vajadzētu veidot kampaņu iTunes, Deezerī. Tagad ar Believe ir savādāk - tev pretī ir menedžeris, kurš tad komunicē ar konkrētajām mūzikas straumēšanas vietnēm par to, kādas ir iespējas šo vai to albumu atrādīt plašākai publikai. Bet mājas darbs jāveic jebkurā gadījumā, lai būtu skaidrība, kuros kanālos gribētu šo konkrēto albumu promotēt. Tad izplatītāju menedžeis to visu mēģina sarunāt.

Guntars Račs, mūzikas izdevniecība "MicRec"

Mēs strādājam ar The Orchard. Viņi ir vieni no lielākajiem pasaulē, kā arī bija pirmie nopietnie, kas paši mūs sameklēja. Viņu pārstāvji ar mums uztur regulāru kontaktu. The Orchard ir pārskatāma atskaišu sistēma, uzticamība maksājumos. Viņi palīdz veidot kampaņas iTunes un citur. Kā vienīgo The Orchard trūkumu varētu minēt kompānijas lielumu. Mūsdienās mazākas un fleksiblākas kompānijas bieži vien var vairāk palīdzēt ar mūzikas promotēšanu, jo viņām nav jāsadala prioritātes. Taču mazās kompānijas var arī negaidīti beigt darbību, "pazūdot bez vēsts". Tāpēc mēs esam izvēlējušies uzticamu, pieredzējušu un tādu, kurš tirgū ir uz palikšanu, tāpat kā mēs paši.

Lena Sme, "MOO" (Music Observation organization)

Mums ir neliela pieredze, tāpēc atļaujamies ar to eksperimentēt: Grupas "northern c" mūzikas promotēšanai izmantojam AWAL, bet "ezeri" - Recordunion. Šobrīd visiem mūzikas digitāliem izplatītājiem vairāk vai mazāk ir līdzīgi nosacījumi. Grupas "northern c" albums izdots un promotēts sadarbībā ar izdevniecību “Dirty Deal Audio”, kuriem jau ir iepriekšēja pieredze un sadarbības līgums ar AWAL. Recordunion ir līdzīgs,bet ir diezgan patīkami mūzikas ievietošanas termiņi, ļoti draudzīgs klientu atbalsta serviss ar čata iespējām, simpātisks interfeiss. Tas viss pieejams par nelielu samaksu, taču sadales procentu var kāpināt līdz pat 92,5% mūziķim. Neatkarīgajie mūzikas izdevēji no sadarbības ar mūzikas izplatītājiem iegūst arī atbalstu PR kampaņas veidošanā, kas ir noderīgs bonuss, ja plānos ir virzīšanās uz ārzemju tirgu. Tāpat ne visi tiek galā ar youtube.com, kam, manuprāt, ir diezgan sarežģīta licenzēšanas sistēma, te arī digitālais mūzikas izplatītājs var palīdzēt.

Raksta tapšanā izmantota portāla digitalmusicnews.com sagatavotā informācija, plašāks izklāsts angļu valodā par digitālo mūzikas izplatītāju specifiku atrodams šeit.

ParMuziku.lv

ParMuziku.lv ir online mūzikas žurnāls, kurā iespējams izlasīt svarīgāko par mūziku Latvijā un pasaulē. Šeit vari atrast ne tikai aktuālās ziņas, ekspertu viedokļus, albumu, DVD un koncertu apskatus, bet arī informāciju par mūzikas biznesa ikdienā neredzamo pusi – autoru un izpildītāju blakustiesībām, ierakstu izpildījumu publiskajā telpā, kā arī mūzikas industriju kopumā.

Par LaIPA

Biedrība „Latvijas Izpildītāju un producentu apvienība” (LaIPA) ir kolektīvā pārvaldījuma organizācija, kur apvienojušies pašmāju un ārvalstu izpildītāji un fonogrammu producenti, lai iestātos par savām tiesībām un saņemtu taisnīgu atlīdzību par savu fonogrammu izmantošanu Latvijā un ārvalstīs. Vairāk

Sazinies ar mums!